O procesamento distinto da información xera un modelo distinto de
comunicación (gramática, semántica e pragmática da linguaxe).
O apoio visual facilita que o alumno integre a información e a asocie aos aspectos sonoros da palabra: presentación de imaxe e reforzo verbal (asociación imaxe-palabra para proceder á retirada progresiva das imaxes). Pouco a pouco o alumno vai adquirindo máis vocabulario e creando frases e expresións máis complexas.
O inicio do proceso de aprendizaxe da lectoescritura é tamén un gran
reforzador da linguaxe oral habendo incluso nenos/as que aprenden primeiro a
escribir que a falar.
No desenvolvemento da linguaxe verbal debemos ter en conta tamén outros
aspectos coma a conciencia fonémica, a reciprocidade da linguaxe, a comunicación
complexa…
Deste xeito xeramos aprendizaxes significativas e experiencias correctas
que axudan a xeneralizar aspectos relacionados coa linguaxe á vez que reducimos
a súa parte máis abstracta.
Para o traballo máis dirixido, Amaya
Áriz propón a seguinte secuencia natural para traballar o desenvolvemento da
linguaxe:
PALABRA MONOSÍLABA - PALABRA BISÍLABA - PALABRA+ATRIBUTO - PALABRA TRISÍLABA - QUERO+COMPLEMENTO - GÚSTAME+COMPLEMENTO - FRASES DE TRES PALABRAS - FRASES DE CATRO PALABRAS
Despois segundo a proposta de
Amaya podemos traballar a finalidade (para que), a causalidade (por que), o uso
de pronomes, o podo…?, o con quen…?
Facilitadores da aprendizaxe
Como dixemos anteriormente o mellor é traballar cunha linguaxe adaptada en contextos naturais de forma ininterrompida e adaptándonos ao neno/a.
Algúns exemplos de facilitadores son:
- Encadeamento cara atrás: segmentando as tarefas en tarefas máis simples, prescindimos do último paso dunha secuencia para que o alumno a finalice con éxito. Pouco a pouco vanse eliminando cara atrás.
- Aprendizaxe sen erro.
- Ensino incidental: intencionalidade do ensino nas actividades diarias.
- Moldeamento: descompoñendo as tarefas en tarefas máis simples e escalonando a súa aprendizaxe realizando primeiramente as máis sinxelas e progresivamente as máis complexas...
- Aprendizaxe por rutinas: repetindo varias veces a mesma secuencia durante un tempo: desensibilización, información visual...
- Apoio condutual positivo: estratexias que, a través da adaptación do entorno e o ensino de habilidades, buscan minimizar os problemas de conduta e mellorar a comprensión do mesmo.
- Sistemas Aumentativos e Alternativos da comunicación (SSAAC): permiten superar as barreiras comunicativas.
- Sinalizacións visuais.
- ...
· Facilitadores da comunicación
Algunhas estratexias que facilitan a comunicación:
- Empregamos unha linguaxe concisa, clara e literal.
- Aseguramos a atención do alumno/a antes de dirixirnos a el/ela.
- Empregamos tons baixos de voz.
- Situámonos cara a cara ao nivel da persoa que temos diante e cunha linguaxe adaptada as súas competencias.
- Utilizamos palabras de alto impacto que formen parte dos seus intereses e con significado para o noso interlocutor.
- Utilizamos frases curtas, informativas; frases que reflictan o que desexamos e nomeen o que está a ocorrer.
- Usamos frases declarativas (o que estamos facendo), sen ordes. Non usamos frases condicionais.
- Pomos palabras aos actos do quen non ten linguaxe evitando facer preguntas.
- Evitamos falar rápido.
- Damos tempo e evitamos adiantarnos ás verbalizacións do alumno. Esperamos o tempo que precise.
- Verbalizamos en positivo.
- Evitamos forzar a repetición porque inhibe unha comunicación funcional (non habería función comunicativa).
No hay comentarios:
Publicar un comentario